news

Що таке штрих-коди та для чого вони потрібні?

10 березня 2024
Поділіться корисною новиною з друзями

Штрихкоди зустрічаються всюди. Згадайте своє дитинство: ви, напевно, дивилися на ці дивні лінії на шкільних зошитах і питали, що вони означають і для чого потрібні.

Так ось, штрих-коди, або «машиночитані коди» (МЧК), – це набір символів, які можуть бути заскановані та прочитані комп'ютером. Сьогодні, коли ми стрімко рухаємося в епоху Індустрії 4.0 і далі, вони є чимось більшим, ніж просто коди UPC у продуктовому магазині.

Штрихкод використовують для кодування товарів, заносячи в них таку важливу інформацію, як номери продуктів, серійні коди та номери партій. Штрихкоди є галузевим стандартом і широко використовуються для підвищення ефективності, безпеки та надійності вже понад 50 років, відколи в 1974 році вони вперше були використані для сканування пачки жуйки Wrigley's у супермаркеті Marsh у невеликому містечку Трой, штат Огайо.

Сьогодні штрих-коди бувають різних форм і розмірів і відіграють ключову роль в управлінні запасами, логістиці та взаємодії зі споживачами. Вони допомагають швидко ідентифікувати та відстежувати товари в процесі їх переміщення ланцюжком постачань.

Еволюція технології штрих-кодів

Хоча історія штрих-коду почалася зі скромної пачки жувальної гумки, сьогодні він здатний на набагато більше, ніж просто визначати ціну товару. Штрихкоди еволюціонували, щоб відповідати індивідуальним потребам різних галузей та адаптуватися до технологічних нововведень, таких як сканування за допомогою мобільного телефону.

Фактично якщо у вас є смартфон, то сканер штрих-кодів вже лежить у вас у кишені – і нехай ніхто не каже вам, що для цього потрібна програма. При цьому різні типи можуть виглядати та працювати по-різному.

До галузей, у яких відбувається еволюція, належать:

  • роздрібні точки продажу;
  • управління запасами у роздрібній торгівлі;
  • промисловість та виробництво;
  • охорона здоров'я та фармацевтика;
  • ланцюжки достачання та логістика;
  • Пакування.

Багато компаній, що працюють у цих галузях, вже кілька десятиліть встановлюють продукти Domino для друку штрих-кодів і QR-кодів.

Які типи штрих-кодів найбільш поширені?

Завдяки їх використанню в супермаркетах найчастіше застосовуються одновимірні штрих-коди (1D). Символи у них складаються зі смуг, що нагадують своїм візерунком зебру. Саме їх наносять практично скрізь, починаючи від пачки жувальної гумки Wrigley's та закінчуючи шкільними зошитами з вашого дитинства. До одномірних належать деякі з найпоширеніших видів штрих-кодів, наприклад GTIN 8 і GTIN 13 (часто все ще звані штрих-кодами EAN і UPC) – ті, які ви бачите на більшості продуктів, засканованих у супермаркеті.

Однак зростальні вимоги до безпеки споживачів та інформації про продукцію, а також необхідність підвищення ефективності складських та виробничих операцій призвели до необхідності поміщати у штрих-код більше інформації. При цьому закодовані дані повинні бути як людино-, так і машиночитаними, щоб сканери та камери могли легко зчитувати та витягувати необхідні дані. Наприклад, виробникам свіжих товарів потрібна інформація про номер партії, термін придатності, вазі й т. д., яка може бути закодована в штрихкодах.

Як правило, термін «штрихкод» належить тільки до одномірного кодування, оскільки воно містить ті самі смужки. Однак таке застосування слова фактично є жаргонізмом! Переважна термінологія – «машиночитані коди», і вона може використовуватися як для 1D, так і для 2D (двовимірних) зображень. Проте люди, як і раніше, використовують термін «штрихкод» для їх опису. Маючи це на увазі, розберімось, що насправді є двомірними штрихкодами і як вони приходять на зміну одномірним.

Що таке 2D-штрих-коди і як вони працюють?

QR-коди (від англ. Quick Response – «швидкий відгук») – це 2D штрих-коди, які фактично є наступним кроком в еволюції 1D штрих-кодів. Вони виглядають як невеликі квадрати, всередині яких знаходиться безліч маленьких, окремих ліній або точок.

QR-коди були винайдені у 1994 році. У порівнянні з одновимірними штрих-кодами їх легше сканувати, вони більш надійні та вміщують набагато більше інформації на меншій площі. У 2D-штрихкодах може бути закодовано безліч даних, включаючи:

  • зображення;
  • текст;
  • вебадреса;
  • геокоординати;
  • голосові повідомлення та інші дані, які можна подати у двійковому форматі.

Завдяки своїм властивостям 2D є набагато універсальнішим, ніж оригінальні 1D-коди. Особливо якщо врахувати, яку кількість даних повинна містити продукція для відповідності вимогам, що постійно зростають.

У той час як більшість 1D-штрих-кодів містять 13 або 14 символів і займають досить велику площу пакування, 2D-штрих-коди зазвичай містять близько 70 символів, попри те, що їх розмір становить менше ніж 20% розміру.

Крім того, у 2D QR-кодів є те, чого немає у 1D-штрих-кодів,—  вбудована система корекції помилок. Завдяки вбудованій надмірності такі коди можуть бути безпомилково прочитані навіть за умови часткового пошкодження зображення. Рівень корекції даних дозволяє сканерам розпізнати код, навіть якщо на ньому є плями, розводи або відсутня значна частина даних.

Проблеми використання штрих-кодів

Коли людина щось читає, може індивідуально інтерпретувати інформацію. Для штрих-кодів кількох варіантів не існує — кожна машина читатиме і розумітиме одне і те ж абсолютно однаково. Це те, що потрібно споживачам і постачальникам, оскільки багаторазова однакова інтерпретація коду дозволяє ефективно взаємодіяти з товарами.

Однак точність ідентифікації продукту може бути гарантована лише в тому випадку, якщо в процесі виробництва/пакування штрих-код був створений правильно. Маленька помилка здатна спричинити у себе ланцюжок невідповідностей, що потенційно призведе до серйозніших проблем наступних етапах, зриваючи всю виробничу лінію, але залишаючись ніким не поміченою.

Точний штрихкод дозволяє адаптувати ваш продукт до великої кількості різних варіантів використання й увідповіднює його до зростальних регулятивних вимог до пакування продукції. Однак збої та наявність кількох варіантів інтерпретації ведуть до помилок та негативно впливають на ефективність.

Уникнути можливих труднощів використання штрих-кодів може допомогти «Свята трійця» 2D – друк, обробка, контроль (за допомогою систем технічного зору). Оптимізована з урахуванням цих трьох параметрів система здатна запобігти появі цих дрібних помилок. Адже навіть найменша неточність може сильно вплинути на якість коду, призвести до браку, збоїв в агрегації, вплинути на загальну ефективність обладнання та вихід продукції.

Ці потенційні ризики є ключовими причинами, з яких Domino пропонує готові рішення, такі як станція кодування сигаретних пачок (CPCS), метою яких є мінімізація помилок та браку.

Значення кодування штрих-кодів

Всесвітня пандемія COVID-19 прискорила впровадження цифрової економіки – навіть там, де її ще не повністю реалізовано. Зі збільшенням кількості онлайн-покупок та незліченними брендами, які поспішають продати свою продукцію через Інтернет у відповідь на карантинні заходи, бренди, які не змогли адаптуватися, опинилися у невигідному становищі. В результаті поширеність двовимірних кодів різко зросла, тому що вони показали, де саме в ланцюжку постачання старих перевірених і вірних галузей криється неефективність.

Оскільки роздрібні компанії всіх розмірів повинні відстежувати, виявляти, обробляти та зберігати товари як для внутрішнього, так і для міжнародного ринку, 2D-коди стануть необхідністю великого обсягу необхідних даних. Коректне кодування цих штрих-кодів забезпечить покращену простежуваність, ефективність ланцюжка постачання та захист споживача. Використання міжнародних стандартів GS1 також сприяє операційній сумісності між різними зацікавленими сторонами та країнами.

Якщо ви хочете дізнатися більше про те, як рішення Domino можуть допомогти вашому бізнесу, зв'яжіться з нашою службою підтримки.

Поділіться корисною новиною з друзями