Data Matrix і QR-код - це спеціальні двовимірні символи (2D). Обидва знаки активно наносять на упаковку виробники різних категорій продукції, але кожен використовує свої способи. Варто розібратися, у чому різниця між цими двома кодами, щоб розуміти, який більше підійде для конкретного виду діяльності.
2D-коди універсальні, вони забезпечують безліч можливостей практично для кожного виробника товару. З їхньою допомогою можна надати покупцеві більше інформації, а також вживати заходів для боротьби з підробленою продукцією або розробляти варіанти для внутрішнього відстеження.
Розуміти фундаментальні відмінності між цим символом і QR-кодом необхідно, щоб ухвалювати зважені рішення щодо того, який знак більше підходить для конкретної сфери діяльності. Data Matrix являє собою двовимірний штрих-код, який здійснює кодування даних у чорно-білих або контрастних світлих і темних клітинах, розташованих у сітці.
Не можна плутати Data Matrix з QR-кодом. На відміну від одновимірного штрих-коду цей символ є всеспрямованим. Тобто зчитувати і розпізнавати його можна під будь-яким кутом. Уперше таке маркування з'явилося 1994 року як винахід компанії International Data Matrix, Inc. (ID Matrix). Залежно від кількості закодованої інформації кількість рядків і стовпців у знаку збільшується. При цьому діє обмеження - не більше 2335 буквених символів.
Цю інформацію теж потрібно знати, щоб відрізнити символ від інших знаків. Класичні коди Дата Матрикс квадратні, рідше прямокутні, в їхній структурі присутні кілька світлих або темних квадратних елементів, розташованих у вигляді сітки або матриці. Звідси цей символ і отримав таку назву. Знаючи зовнішні відмінності, його легко визначити. У більшості випадків коди Data Matrix друкують чорно-білими.
Проте для них можна вибирати різні комбінації забарвлень за умови, що збережеться добре помітний контраст між темними і світлими клітинами. Це необхідно, щоб символ постійно залишався читабельним. Знаки Дата Матрикс визначаються за L-подібним орнаментом з одного боку - він створює дві суцільні суміжні межі. Завдяки цьому "шаблону шукача" камері смартфона під час сканування простіше знайти код.
Скориставшись своїм телефоном, відсканувати цей символ можна під будь-яким кутом від 0 до 360 градусів. Для цього потрібно завантажити з магазину додатків, встановити і завантажити спеціальну програму. Підійде як сканер всеспрямованої камери, так і конкретний для Data Matrix. Щоправда, у більшості смартфонів вбудована функція не передбачена, тому для зчитування інформації знадобиться сторонній софт. Завантажити його не складе труднощів.
Цей символ називають ще кодом швидкого реагування. Він також є двомірним, закодована в ньому інформація має вигляд чорно-білих або контрастних темних і світлих клітин, розташованих у сітці. Як і Data Matrix, QR-код є всеспрямованим, тобто його можна зчитувати, спрямовуючи камеру під будь-яким кутом.
Цей знак з'явився також 1994 року, але його автором є японська корпорація Denso. Для кількості інформації, яку в ньому можна зашифрувати, теж передбачено обмеження - не більше 4296 цифро-літерних символів. Від їхньої кількості залежить, скільки всього рядків і стовпчиків буде в коді.
Структура цього знака являє собою квадратики темного або світлого кольору, розташовані у вигляді сітки на контрастному тлі. У більшості випадків QR-коди чорно-білі. Незважаючи на це, можна обирати й інші відтінки, головне, щоб підсумкове зображення вийшло контрастним, тобто потрібно, щоб різниця між світлими і темними клітинками добре проглядалася.
У символу передбачений "шаблон шукача", завдяки якому його виходить швидше відсканувати за допомогою камери на смартфоні. Це рішення для швидкої ідентифікації являє собою три однакові квадратні структури, розташовані у верхньому правому, верхньому лівому і нижньому лівому кутах коду. Знаючи ці особливості, знак легко вдасться відрізнити від Data Matrix.
Переходити по ньому легко, вибравши будь-який градус від 0 до 360 і яку завгодно орієнтацію. Для цих цілей використовують сканер камери або спеціальну програму для сканування QR-кодів. Підійде і камера смартфона, до того ж деякі виробники передбачають можливість зчитування таких символів як одну зі стандартних функцій. Це дає QR-коду конкурентну перевагу перед Data Matrix у застосунках для клієнтів, адже сканувати його можна і без спеціальних програм, просто через камеру смартфона.
Обидва ці символи часто зустрічаються на упаковках різних товарів. Вони є двовимірними, в них може бути зашифрована та сама інформація, яка міститься в класичних лінійних або одновимірних штрихкодах. Розробленням і підтримкою стандартів для різних знаків такого типу, зокрема QR-код і Data Matrix, займається організація GS1.
Дата Матрикс містить коди і QR-коди, а також складається з ідентифікаційних ключів GS1, зокрема GTIN (Global Trade Item Number). Так називається унікальний, визнаний у всьому світі номер, призначений для ідентифікації продукції. Обидва коди однаково підходять для зберігання інформації. Наприклад, у них вказують:
URL-адреса для отримання детальної інформації про продукт - переходячи за нею, користувач потрапляє на зовнішній веб-сайт із корисною інформацією про товар або компанію. Наприклад, на сторінці можуть бути вказані дані про алергени, обмеження, способи приготування, інструкція із застосування.
В обох кодах передбачено можливість виправлення помилок. Тобто дані в них, на відміну від одновимірних зображень, залишаються доступними навіть у разі часткового пошкодження або видалення. Можливість виправлення помилок у двовимірних знаках додано завдяки застосуванню спеціального алгоритму Ріда-Соломона. Це математичний спосіб виправлення помилок шляхом додавання в код резервних даних.
Попри велику кількість однакових параметрів, QR-код і Data Matrix мають і невеликі відмінності, пов'язані з можливістю використання їх для різних програм. Останній символ, зокрема, фізично менший за перший, тому забезпечує високу щільність даних у дуже невеликому розмірі. Так, Дата Матрикс зручно друкувати на окремих частинах продукту, де простір може бути обмежений.
Альянс електронної промисловості EIA рекомендує наносити Data Matrix для маркування дрібних електронних компонентів. Крім того, це єдиний двовимірний код, який схвалили в GS1 для продукції, що застосовується у сфері охорони здоров'я. Його використовують за замовчуванням в автомобільних та аерокосмічних програмах.
QR-код більший за розміром, тому ліміт за кількістю цифр і букв, які можна в ньому зашифрувати, ширший. Крім того, на відміну від Data Matrix, у якому дані кодуються тільки у вигляді цифр або літер, у цьому символі також можуть використовуватися кандзі та інші багатобайтові набори. Усе тому, що він був розроблений у Японії, тому без проблем адаптується і під неєвропейські мови.
QR-код і Data Matrix належать до загальнодоступних кодів - це означає, що вони безплатні для кожного користувача і для їх використання на виробництві не потрібно купувати ліцензію. Вимоги до друку та актуальні специфікації доступні в Міжнародній організації стандартизації (ISO), вони прописуються окремо для кожного коду. Якщо хочеться розібратися, який код і коли використовувати, варто ознайомитися з кожним окремим стандартом.
Вимоги до Data Matrix зазначені в стандарті ISO/IEC 16022, до QR-коду - у документі з номером ISO/IEC 18004. Порівняльна таблиця має такий вигляд:
Тип коду |
Data Matrix |
QR-код |
Максимальна місткість |
Число: 3116 Буквено-цифрові символи: 2335. Байти: 1556 |
Число: 7089 Буквено-цифрові символи: 4296. Байти: 2953 |
Розмір |
Мінімальний – 10х10 клітинок. Максимальний – 144х144 клітинок |
Мінімальний – 21х21 клітинок. Максимальний 177х177 клітинок |
Виправлення помилок |
Закладений алгоритм Ріда-Соломона. Можливість виправлення помилок – 25–33%. Рівень не регулюється |
Виправлення помилок у QR-коді налаштовується для того, щоб отримати більше можливостей. Доступно всього чотири рівні для виправлення недоліків, причому для кожного потрібно більше резервних даних, у результаті розмір QR-коду збільшується. Рівень L – на 7%; Рівень M – на 15%; Рівень Q – на 25%; Рівень H – на 30% |
Незважаючи на відмінності між двома символами, обидва можна використовувати аналогічними способами. Часто застосовуються з метою кодування більшої кількості інформації порівняно з одновимірним штрихкодом. Вони надають додаткові дані для споживчого маркетингу та внутрішнього відстеження.
На практиці ці два коди використовують у різних ситуаціях. Так, Data Matrix більше затребувані в тих випадках, коли необхідна внутрішня ідентифікація продукту і з метою захисту проти розповсюдження та продажу підробок. QR-коди, зі свого боку, популярніші для більшості програм, розрахованих на використання споживачами, - для таких цілей їх застосовують як стандартні.
Нижче розглянемо перелік популярних ситуацій, у яких найчастіше використовується один чи інший вид символів:
Для чого призначений Data Matrix |
Для чего предназначен QR-код |
|
|
Як і будь-який процес маркування товарів, нанесення цих символів вимагає відповідального ставлення. Важливо переконатися, що друк здійснюється точно за правилами, з дотриманням усіх чинних стандартів і вимог. Необхідно вибрати відповідну програму друку і супровідну систему перевірки коду, щоб переконатися в його високій якості та оптимальній точності на виході.
Важливою особливістю Data Matrix і QR-кодів вважається підвищена толерантність до помилок порівняно зі стандартними, одновимірними символами. Незважаючи на це, вкрай важливо переконатися, що під час нанесення зображення виходить чітким, чистим і правильним. Тільки в цьому випадку споживачі зможуть ефективно користуватися ними, крім того, це можливість для мереж роздрібної торгівлі завоювати довіру покупця.
Система перевірки кодів від Domino дає можливість сканувати символ після друку, щоб переконатися, що через нього можна розшифрувати інформацію. Якщо планується наносити Data Matrix або QR-коди, варто зв'язатися з фахівцями. У компанії допоможуть підібрати обладнання для друку етикеток, що підходить для конкретних галузей промисловості та типів упаковки. Експерти завжди підбирають установки індивідуально, конкретно за запитом клієнта, знаходять найкращі рішення для бізнесу.