Під інклюзивним дизайном мається на увазі створення товару, доступного кожному покупцю, тобто універсального. Так називається спосіб проектування та розроблення маркувальних знаків, що враховує потреби та можливості більшості людей. Він прямо протилежний орієнтації на конкретну цільову аудиторію та гіпотетичного користувача.
Інклюзивний дизайн спрямований на турботу про максимально широке коло споживачів. Наслідуючи його принципи, компанії розробляють інтерфейси для загального користування. Це не ті, що розраховані лише на людей з особливими потребами чи вміннями. Універсальний продукт – той, яким здатний скористатися кожен. Наприклад, годинники зі шрифтом Брайля не можна вважати інклюзивними, оскільки вони призначені тільки для сліпих і слабозорих, а іншим незрозумілі.
Особливий внесок у розвиток такого напряму зробив Рональд Манс. У дитинстві він перехворів на поліомієліт, через що змушений був їздити в колясці й користуватися вентилятором. Є кілька чинників, якими керуються автори універсального дизайну. Це:
Важливим напрямом є доступність в інтернеті. Тут повністю виключається принцип орієнтування на конкретного користувача. Мета – максимально прибрати всі можливі бар'єри, які виникають через фізичні особливості та інші характеристики покупця.
Розглянемо всі принципи інклюзивного дизайну докладніше.
Передбачається, що кожен користувач має отримувати однакові інструменти та вироби. Вони мають бути ідентичними якщо це можливо, а в іншому випадку – еквівалентними. Сегрегація та стигматизація не допускаються. Потрібно піклуватися про безпеку для кожного та зробити дизайн однаково простим, зрозумілим та приємним для всіх.
Гнучкість передбачає можливість вибору способів використання товару. Необхідно брати до уваги особливості та потреби як шульг, так і правшів. Інші важливі вимоги – можливість легко дотримуватися граничних точностей та акуратності, а також підлаштовуватися під темп клієнта.
Дизайн повинен легко сприйматися будь-якою людиною, незалежно від її досвіду, знання мови, навичок, ступеня концентрації та інших індивідуальних характеристик. Вітається викладання інформації доступною мовою, без складних, хитромудрих речень, термінів, зрозумілих тільки фахівцям. Відомості необхідно подати ефективно, незалежно від того, як добре чує користувач, де він знаходиться.
Вдалим вважається дизайн, який мінімізує ймовірні ризики та несприятливі наслідки, спричинені навмисними чи випадковими діями. Не допускаються загрози здоров'ю. Потрібні мінімальні фізичні зусилля для сприйняття інформації. Застосування продукту має бути ефективним, зручним, не викликати втоми.
Адекватність розмірів передбачає, що дизайн не повинен залежати від габаритів, рухливості та позиції тіла споживача.
Деякі організації вже досягли значного успіху в цьому напряму. Наприклад, компанія Procter and Gamble, заступник директора якої – жінка з обмеженими можливостями. Одним із прикладів універсального дизайну в компанії є тести на вагітність ClearBlue, розроблені на платформі Be My Eyes. Це спеціально продумано для того, щоб жінки зі слабким зором могли дізнатися про результати за допомогою відеозв'язку. Директором Procter and Gamble були створені аудіоописи до кожної реклами на телебаченні.
Це ще одне нововведення організації, розроблене разом із компанією Domino. Тактильні маркери запровадили в біологічну продукцію Herbal Essences. Асортимент шампунів та кондиціонерів цієї марки було оновлено згідно з інноваціями. Тактильні маркери з'являються на пляшках після видування шляхом застосування лазера СО2. Завдяки їм покупцеві зі слабким зором легше читати інформацію про товар.
Переваги тактильних маркерів важко переоцінити. Їх наявність дозволить слабозорим самостійно робити покупки і не питати, що написано на етикетці. Вони будуть корисні для літніх та інших людей з обмеженими можливостями. Нерідко використовують лазерний кодувальник, щоб збільшити площу захоплення упаковки.
Інклюзивне маркування може також припускати застосування тактильних маркерів та символів на допомогу людям, які мають проблеми через мовний бар'єр. Наприклад, піктограма місяця дозволить іноземцеві зрозуміти, що крем призначений для використання перед сном.
Ніколи не можна передбачити, чи залишиться після травми чи хвороби людина цілком здоровою чи стане інвалідом. Людей з обмеженими потребами в нашій країні чимало, але багато виробників товарів часто забувають про них. Зробити продукцію більш простою і доступною всім, нікого не виділяючи, – це означає стати ближчим до широкого кола споживачів.
Інклюзивний дизайн передбачає більшу доступність товару. Це робить його зручним для будь-якого покупця, навіть якщо він страждає на когнітивні порушення, погано чує або бачить, тимчасово непрацездатний через зламану руку чи ногу. Універсальний дизайн передбачає створення платформи, зрозумілої та доступної кожному.
Таке рішення ґрунтується на методиці, розробленій спеціально для того, щоб полегшити життя людей. Вміння виходити за рамки стандартного підходу з вивченням цільової аудиторії та орієнтацією тільки на неї не враховує інтереси покупців, які з якихось причин не можуть дізнатися про продукт стільки ж, скільки ті, на кого він розрахований.
У непрацездатних людей формується певне оточення. Їхня група підтримки теж вимагає уваги при плануванні інклюзивного дизайну. Про інвалідів піклуються близькі, друзі. Їхні можливості та інтереси також необхідно враховувати.
Такий універсальний дизайн однозначно зробить життя всіх людей комфортнішим і приємнішим. Цей підхід дозволить будь-якому бренду залучити ще більше покупців, ніж у випадку впливу лише на цільову аудиторію. Його застосування в маркуванні підвищить авторитет виробника.