Невеликі компанії та підприємства, які займаються виготовленням або імпортом товарів для їх продажу в Україні, повинні суворо дотримуватися вимог законодавства. Одним із важливих актів є закон про маркування, який передбачає нанесення на товар, тару або пакування конкретних літер, цифр, знаків і символів для інформування споживачів.
Ці відомості також необхідні для швидкого й зручного обліку товарів на складі, їхньої ідентифікації під час продажів. Виконання вимог законодавства допоможе виробнику краще зарекомендувати себе перед клієнтом, продемонструвати власну компанію як відповідальну. Це забезпечує конкурентоспроможність продукції та викликає довіру потенційного покупця.
У процесі нанесення умовних знаків та символів потрібно керуватися великою кількістю вимог та стандартів. Одним з основних є закон про маркування харчових продуктів, який дає визначення речовинам, що входять до складу таких товарів, і дає перелік відомостей, які обов’язково потрібно вказувати. Керуються й іншими законами, зокрема «Про захист прав споживачів», «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів» тощо.
Головний принцип – не вводити в оману. Інформація про продукт має бути чіткою, зрозумілою. Заборонено вказувати неправдиві характеристики, приписувати товару непритаманні йому властивості або наслідки споживання, підкреслювати окремі параметри, робити припущення щодо наявності певних інгредієнтів, компонентів.
Законодавство вимагає, щоб дані на пакуванні або етикетці наносилися тільки державною мовою, у разі потреби можливе дублювання іншими. Написи мають бути зрозумілими, чіткими, добре читатися. Для цього варто використовувати якісне обладнання, здатне впоратись із маркуванням товарів різних категорій. Таке обладнання для маркування харчових продуктів, наприклад, пропонує компанія «Домінанта» – це якісні моделі, які легко інтегрувати у виробництво.
Є відомості, які завжди мають бути присутніми на пакуванні, тарі або самому товарі. Закон України про маркування продукції вимагає наявність даних про виробника: його логотипу, товарного знаку, назви, фізичної та юридичної адреси. Серед інших відомостей:
Вказують також найменування продукту, країну походження/виготовлення сировини. Вимоги щодо обов’язкових відомостей можуть відрізнятися залежно від конкретних видів товарів.
Для такої продукції закон вимагає вказувати перелік інгредієнтів, які входять до складу, в порядку зменшування, тобто першим прописують компонент, якого найбільше. Позначку «Без ГМО» можна ставити в тому разі, якщо відсутність генетично модифікованих організмів підтверджено документально або від виробника немає відомостей щодо їхньої наявності. Слова «натуральний», «органічний» не варто застосовувати, якщо це не підтверджено відповідними документами.
Якщо відсутність інструкції ускладнить використання, прописують, як користуватися продуктом. Для напоїв, де вміст етилового спирту складає 1,2% і більше, необхідно вказувати фактичний вміст цієї речовини (разом із назвою та кількістю друкуються в одному полі видимості). Серед іншої інформації – поживна й харчова цінність, вміст жирів, білків, солі, вуглеводів.
Під час маркування таких виробів потрібно дотримуватися особливих вимог щодо електробезпеки. Обов’язково вказують дані щодо номінальної напруги та потужності, струму, ступеню захисту від ураження електрострумом, інформацію відносно заземлення, вологи тощо. Ці відомості важливі для покупця, адже від характеристик такої продукції залежить результат роботи з нею.
Закон про маркування товарів висуває також певні вимоги до електроприладів. Для розміщення даних на них використовують прикріплену до корпуса металеву пластину або шильдик. До кожного електропобутового виробу має бути докладна інструкція, де вказані вимоги, правила й застереження щодо використання. Додаткове маркування наносять на кабелі та дроти – з цим завданням чудово впорається обладнання, яке пропонує компанія «Домінанта».
Для такої продукції затверджено окремий Технічний регламент, де перераховуються всі необхідні вимоги. Для текстильних виробів потрібно обов’язково вказувати склад, причому однорідними або 100% можна називати тільки моделі, що складаються з одного компоненту. Для багатоволоконних обов’язкова наявність етикетки, де прописано назву та відсоток за масовою часткою усіх складових за зменшенням.
Технічний регламент маркування взуття не поширюється на ношені вироби та такі, що підпадають під дію інших документів. Обов’язковою є інформація про три основні складові, а саме:
Потрібно прописувати дані саме про той матеріал, якого в складі більше ніж 80%. Якщо такого немає, тоді вказують два основних, що використали під час виготовлення. Маркування має добре читатися, бути легко видимим і зрозумілим, а також не вводити користувача в оману.
Технічний регламент маркування харчових продуктів, як і інші подібні документи, вимагає обов’язкового виконання положень. Додатково потрібно вказувати дані, які стосуються шкоди через споживання для певних категорій населення – наприклад, алкогольних напоїв для вагітних, осіб молодше 18 років тощо. Для небезпечних непродовольчих товарів або таких, що можуть викликати алергічні реакції, прописують відповідні застереження, додають інструкцію щодо використання.
Мало просто вказувати інформацію про продукт, адже споживача цікавить також його відповідність законодавчим нормам. Тому потрібно не просто виконувати закон про маркування продуктів, а й отримувати сертифікацію. Тільки в цьому разі виробники або уповноважені ними особи мають право на використання знаків відповідності, якщо інформація про них не вводить клієнта в оману.
Національний знак в Україні називається УкрСЕПРО, він має вигляд трилисника у завершеному квадраті або колі. Під ним проставляється номер уповноваженого органу, який видав сертифікат. У разі потреби виробники можуть отримати також сертифікат для екологічного маркування, якщо продукція відповідає всім вимогам для цього. Така умовна позначка підвищить конкурентоспроможність товару.
Новий закон про маркування обов’язково мають виконувати компанії та підприємства, де виготовляють товари, на яких поширюються відповідні вимоги. Порушення законодавства призводить до адміністративної відповідальності, грошового штрафу й вилучення партії товарів. Тому обладнання для маркування має бути на кожному підприємстві. Компанія «Домінанта» додатково надає послуги з технічного обслуговування та підтримки на постійній основі.