news

Екомаркування: що це таке, особливості

14 вересня 2023
Поділіться корисною новиною з друзями

Останнім часом будь-яке виробництво переходить на екологічні стандарти. Це важливо не тільки для збереження довкілля, а й для турботи про здоров’я споживачів. Не просто модною, а необхідною тенденцією стає перехід на екологічне маркування, у якому зазначені особливі аспекти виготовлення певного продукту, виробу або матеріалу.

Екостандарти можуть використовуватися у вигляді певних символів або фраз, зображень на пакуванні, етикетці. Головна мета – донести до споживача в лаконічній та доступній для нього формі інформацію про переваги об’єкта, на який нанесені умовні знаки. Такий спосіб маркування використовують для різних типів продукції (наприклад, харчових продуктів, товарів для промисловості).

Основні принципи екомаркування

Велике значення мають точність, доречність і правдивість даних, які доносять до користувача. Екологічне маркування продукції може бути підтверджене у вигляді декларації – особливого документа, що вказує на переваги конкретного виробу в порівнянні з іншими. Також його демонструють у вигляді знаку відповідності й заяв, що вказують на певні екохарактеристики.

Серед головних принципів, якими керуються виробники, варто виділити точність інформації. Важливо, щоб її можна було не просто прочитати, а й перевірити, щоб запевнитись у відповідності. Вводити користувача в оману просто словами «екологічний», «безпечний» без підтвердження відповідними умовними знаками забороняється.

Інформування споживачів про екологічні характеристики

Важливо, щоб екомаркування не створювало перешкод для міжнародної торгівлі, а також ґрунтувалося на науковій методології, якої достатньо, щоб підтвердити точні, обов’язково перевірені дані. Під час визначення переваг конкретного продукту потрібно не копіювати державні норми й підтверджувати відповідність їм, а визначати конкретні екологічні критерії та характеристики.

Екологічне маркування – це лише правдива, реальна інформація, використання якої регулюється законом. Неточні, неповні відомості щодо виробника, походження, характеристик чи способу виготовлення товару вважаються такими, що вводять покупця в оману. Такою ж інформацією вважається приписання повноважень або прав, яких насправді немає, посилання на дані, які фактично не існують тощо.

Види екомаркування

Використовується багато різноманітних знаків і символів, які вказують на безпечність конкретного товару чи виробу. Знати, що таке екологічне маркування, повинен кожен споживач, адже ця інформація дозволить купувати тільки корисну продукцію. Окремі знаки затверджені українським законодавством, окрім них, існують також міжнародні, універсальні або призначені для конкретних типів виробів.

Екологічні символи та логотипи

Такі позначки поділяють на три основних підгрупи (залежно від категорії), вони вказують на:

  • екологічну чистоту й безпечність продукції для природи, а також відсутність будь-якої шкоди для майна, здоров’я людини;
  • використання екометодів під час виробництва або перероблення самого товару чи тари;
  • небезпеку для довкілля.

Для отримання маркування першої групи компанія має пройти спеціальну експертизу й довести, що її вироби справді є безпечними. За результатами на етикетці вказують різноманітні символи – наприклад, «Білий лебідь» (відповідність скандинавським нормативам), «Зелена печатка» (знак Європейської спільноти), «Зелений журавлик» тощо.

Сертифікаційні програми

Загальні методи й принципи, якими керуються під час нанесення екознаків, докладно розписані в міжнародних стандартах серії ISO 14020. Відповідно до них виділяють два типи екологічного маркування. Перше – це ISO 14024, який підтверджує переваги конкретного виробу та його позитивний вплив на стан здоров’я людини й довкілля. Цей тип передбачає встановлення певних критеріїв для оцінювання продукції.

ISO 14024 вважається дуже надійним, адже право на використання такого сертифіката надає третя сторона, безпосередньо орган з оцінки відповідності, і тільки після проведення докладної перевірки. Такий тип сертифікації вибирають, коли потрібно задекларувати усі переваги товару. Його зазначають у вигляді номера, посилання на схему, допоміжної фрази або знаку.

Другий тип – це сертифікат ISO 14021, він передбачає тільки позначення якоїсь окремої характеристики товару, яка є екологічною. Цей тип маркування відносять до самодекларування, тому що для його отримання не потрібна незалежна оцінка з боку третьої сторони. Проте в цьому разі необхідні пояснювальні доповнення, щоб не вводити користувача в оману щодо властивостей продукту.

Для підтвердження характеристик найкраще використовувати документацію (наприклад, результати тестування або перевірок). Варто враховувати, що екологічне маркування товарів другого типу не означає, що виріб, який отримав його, вважається еко. Це лише засвідчення такої характеристики серед його властивостей – наприклад, підтвердження відсутності в складі шкідливого розчинника. Проте невідомо, які ще речовини, у тому числі токсичні, він містить.

Екологічні декларації

Про їхню наявність говорять різноманітні знаки екомаркування, які присутні на пакуванні або етикетці. В Україні безпечні продукти, які не містять шкідливих чи токсичних речовин, отримують «Зеленого журавлика». Працює також центр екологічної сертифікації та маркування ВГО «Жива планета». На території України як члена екоспільноти діють знаки різних держав, що входять до GEN (наприклад, Ecolabel).

Одна з головних ознак самодекларації, тобто присвоєння продукту екомаркування другого типу, є наявність «Листка Мебіуса», котрий використовують як щодо конкретного продукту, так і його пакування або комплектації. Цей знак дозволяється наносити лише тоді, коли в товарі міститься повторно перероблений матеріал або такий, який можна використовувати ще раз.

Переваги екомаркування для споживачів

Статистика показує, що більшість покупців роблять вибір на користь екопродукції. Знаки екологічного маркування в Україні повідомляють про такі важливі переваги:

  • використання тільки якісної сировини під час виробництва;
  • відсутність будь-яких чинників забруднення довкілля на заводі;
  • можливість перероблення відходів, які залишились після споживання;
  • відсутність у складі токсичних або канцерогенних речовин, шкідливих для здоров’я людини.

Щоб донести інформацію про відповідність екологічним стандартам до споживача, знадобиться обладнання для маркування. Різноманітні установки від британського виробника Domino пропонує ексклюзивний представник в Україні компанія «Домінанта». У нас можна не тільки вибрати пристрій, а й інтегрувати його у виробництво, щоб максимально прискорити та спростити процес маркування.

Розібравшись, що таке екологічне маркування продукції, покупець неодмінно звертатиме увагу на конкретні знаки й позначки, що підтверджують відповідність. Споживачі частіше надають перевагу сертифікованим товарам, адже саме вони вважаються екологічними й безпечними для здоров’я. Можливість повторного використання пакування, відсутність шкоди для довкілля – те, що цікавить ековідповідальне населення.

Переваги екомаркування для виробників

Створити екологічне виробництво наразі не бажано, а необхідно, адже це гарантовано збільшить довіру покупців та дозволить отримувати гарний прибуток. Якщо виробник не просто повідомляє, а й підтверджує відповідність екостандартам, його товари стають конкурентоспроможними. Екомаркування призводить до розвитку сталого виробництва й відповідального споживання.

Наслідування екологічних стандартів та отримання сертифікатів, які підтверджують їхню наявність, призводить також до сталих публічних закупівель. У цьому разі передбачається інтеграція критеріїв відбору тих чи інших товарів до вимог щодо турботи про здоров’я та збереження довкілля. У результаті:

  • поліпшуються функціональні характеристики та показники безпеки конкретної продукції;
  • ефективно використовуються водні ресурси та енергія;
  • зменшується кількість викидів парникових газів;
  • знижується обсяг відходів виробництва;
  • розвиваються нові, інноваційні напрями виготовлення товарів, які можуть стати пріоритетними.

Для екомаркування на виробництві знадобиться сучасне спеціалізоване обладнання. Компанія «Домінанта» пропонує не тільки купити відповідні установки, а й надає повну підтримку з технічним обслуговуванням та ремонтом, забезпечивши всіма витратними матеріалами. У каталозі можна вибрати обладнання, здатне друкувати етикетки на високій швидкості й підлаштовуватись під обсяги продукції.

Зловживання та неправдивість екологічних позначень

Щоб мати перевагу серед конкурентів, деякі компанії безпідставно вживають такі формулювання, як «екологічний», «натуральний», «дружній до довкілля» та інші. Ці терміни активно використовують не тільки на пакуваннях чи етикетках, а й у рекламі з метою привернення уваги споживачів. Законодавством не встановлено перелік джерел поширення оманних відомостей, тому для цього можна вибирати будь-яке.

Саме тому наразі в Україні є потреба у виваженому й чіткому регулюванні та контролю екологічного маркування. А тим, хто уже отримав необхідні документи, залишається тільки нанести на свою продукцію відповідні символи. Для цього варто придбати маркувальне обладнання від компанії «Домінанта». У каталозі можна вибрати установки, що підходять для використання в будь-яких умовах виробництва та швидкого, завжди якісного виконання поставлених завдань.

Поділіться корисною новиною з друзями